Ak ešte len stojíte pred rozhodnutím kúpy staršieho ojazdeného auta a zaujíma vás najmä nízka spotreba paliva, mali by ste zvážiť dieselový motor bez turbodúchadla. Tieto motory sú známe svojou úspornosťou a samozrejme vysokou spoľahlivosťou.
Dieselové motory bez turba majú väčšinou nižšiu spotrebu paliva v porovnaní s turbodieselovými alebo benzínovými variantmi, najmä na diaľnici a pri dlhších trasách, kde je ich účinnosť najviac viditeľná. Ako alternatívu môžete zvážiť aj benzínové motory bez turba, ktoré sú výhodnejšie predovšetkým v mestskom prostredí.
Tieto motory sú obvykle vhodné hlavne pre krátke cesty s častými zastávkami, kde turbodúchadlo nemá príležitosť zvyšovať výkon motora a spotrebu.
Kľúčovým faktorom pri výbere vhodného vozidla je aj objem motora. Vozidlá s menším objemom motora sú ekonomickejšie nielen v spotrebe paliva, ale aj v nákladoch na údržbu. Výber auta s menším motorom je preto určite rozumnejšia voľba.
Samozrejme, veľkú úlohu hrajú aj ostatné faktory typu celkový technický stav či počet najazdených kilometrov. Ak sa však ešte len rozhodujete pre kúpu staršieho auta, je dobré zvážiť všetky tieto aspekty. Výber vhodného typu motora má totiž výrazný vplyv na vaše mesačné výdavky na palivo, vrátane nákladov na údržbu a servis.
Prvý a najdôležitejší spôsob, ako znížiť spotrebu paliva staršieho auta, je vyhnúť sa zbytočnému vytáčaniu motora do vysokých otáčok a rýchlostí. Toto zásadne ovplyvňuje množstvo spotrebovaného paliva pri vyšších rýchlostiach. Rozdiel medzi jazdou 90 km/h a 110 km/h je citeľný, zvýšenie spotreby paliva môže byť 10 až 15%.
Toto číslo sa ešte zvýši, ak rýchlosť na diaľnici stúpne na 130 km/h, kde môžete očakávať zvýšenie spotreby až o 20% a viac v porovnaní s jazdou v rýchlosti 90 km/h. Toto zvýšenie je spôsobené tým, že motor pracuje pod výrazne vyšším tlakom.
Veľmi dôležitá je jazda v optimálnych otáčkach a pri najvyššom možnom prevodovom stupni. Pre dieselové motory je ideálny rozsah medzi 1.500 a 2.500 za minútu.
Pre benzínové motory je tento optimálny rozsah mierne vyšší a to od 2.000 do 3.000 otáčok za minútu. Jazdenie na čo najvyššom možnom prevodovom stupni v rámci týchto otáčok pomáha udržať motor v najúčinnejšom režime, čo v konečnom dôsledku vedie k nižšej spotrebe paliva a samozrejme aj k menšiemu opotrebeniu.
Dodržaním týchto dvoch jednoduchých pravidiel nielen, že ušetríte palivo, ale tiež prispejete k dlhšej životnosti vášho auta a znížite celkové náklady na jeho prevádzku. Tieto metódy majú okamžitý vplyv aj na peňaženku, aj na životné prostredie.
Optimalizácia hmotnosti vozidla a správny typ a nastavenie pneumatík sú ďalšie kľúčové aspekty, ktoré významne ovplyvňujú spotrebu paliva. Zbavte svoje auto zbytočnej záťaže, pretože každých zbytočných 50 kg zvyšuje spotrebu paliva o približne 2%. Preto by ste mali prehodnotiť, čo všetko vo svojom vozidle potrebujete nosiť.
Odstráňte z batožinového priestoru všetky nepotrebné predmety, ako sú ťažké športové vybavenia, náradie, ktoré nepoužívate, ale aj nadbytočné tekutiny. Ak tam máte čokoľvek iné určené pre šport alebo prácu, a nemusí to tam byť, odstráňte to.
Za zváženie stojí aj investícia do nových pneumatík. Nový dezén je samozrejme lepší, ako ten zošúchaný a to nielen kvôli palivu, ale najmä pre bezpečnosť.
Nové pneumatiky nielenže znižujú spotrebu, ale rovnako tak zlepšujú celkovú ovládateľnosť vozidla. Ďalším kritickým faktorom, ktorý nesmiete prehliadnuť, je správny tlak v pneumatikách. Pneumatiky, ktoré majú príliš nízky tlak, totiž zvyšujú trenie medzi pneumatikou a povrchom cesty, čo vedie k vyššej spotrebe.
Mali by ste preto udržiavať tlak v pneumatikách v rozsahu, ktorý odporúča výrobca vozidla, čo je obvykle medzi 2.2 a 2.5 bar. Naopak, pneumatiky ani príliš neprehusťujte, pretože sa to prejaví na zvýšení alebo nerovnomernom opotrebení dezénu.
Správny štýl jazdy a výber vhodného paliva sú našimi dnešnými poslednými radami, ako znížiť spotrebu a zlepšiť výkon staršieho auta. Plynulá jazda je najmä o tom, aby ste sa vyhýbali prudkým zrýchleniam a potom náhlym brzdeniam.
Takto agresívna jazda zvyšuje spotrebu paliva, ale tiež vedie k rýchlejšiemu opotrebeniu mechanických častí auta typu brzdy a motor. Ideálom je defenzívna jazda, ktorá je zároveň bezpečná a to aj v nepriaznivom počasí. Druhým bodom, ktorý má veľký vplyv na spotrebu paliva, je aj to, o aký typ a kvalitu paliva vo vašom prípade ide.
Prémiové palivá, hoci sú drahšie, obsahujú aditíva, ktoré zlepšujú činnosť motora, udržiavajú čistotu palivového systému a predchádzajú aj tvorbe usadenín.
To následne znižuje riziko mechanických problémov a zlepšuje celkový výkon vozidla. Vďaka tomu je motor schopný pracovať efektívnejšie, čo priamo vedie k nižšej spotrebe paliva. V chladnejších mesiacoch je navyše vhodné pridávať do paliva aj špeciálne zimné aditíva, ktoré dnes už možno nájsť pre benzín aj pre diesel.
Tieto pomáhajú predchádzať problémom spojeným s nízkymi teplotami, ako je napríklad zamrznutie paliva. Okrem toho pomôžu motoru, ktorý sa rýchlejšie zohreje, čo je zásadné pre jeho úspornosť a tiež efektívny výkon v zimnom a chladnom počasí.
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024